Reflektion, sem2
Reflektion
Bildanalys:
Jag tänker att vi ständigt möts av bilder i vår vardag som vi behöver tolka, både medvetet och omedvetet. Eftersom det finns många olika typer av bilder; bland annat propaganda, reklam och konst, så behöver vi lära oss att tyda bilderna - vad är syftet med bilden?
Barn och unga befinner sig mycket ute på internet där de ständigt möter bilder. Många gånger finns det ingen vuxen med barnen som hjälper dem i att lära sig tolka bilderna utan de lämnas ensamma i detta. Jag anser därför att vi måste ge eleverna kunskaper i bildanalys och hjälpa dem i denna internet-bild-djungel som faktiskt är deras vardag.
Vidare anser jag att detta är en möjlighet för vidare utveckling i att eleverna lär sig att sätta ord på det de ser och känner. Även sätta det i relation till egna erfarenheter.
Konstvandring:
Jag anser att konstvandring är en bra metod att använda sig av för att låta eleverna upptäcka sin hemmiljö. Eleverna får upp ögonen för vad som finns runt omkring dem.
I konstvandringen får eleverna med sig många moment och begrepp:
- Pratar om konstnärer
- Känslor: vad känner jag när jag ser detta verk?
- Använda kamera
- Vinklar och perspektiv
- Central-, grod-, och fågelperspektiv
- Använda blyerts och färgpennor
- Oljepastell, akvarellfärger och akryl.
- Lera
- 3D
- Dokumentera
- Färglära
- Utveckla egna idéer.
Detta är något som jag kommer att ta med mig in i min verksamhet tillsammans med eleverna.
Kommentarer
Skicka en kommentar