Reflektion, sem2

 Reflektion

Bildanalys:
Jag tänker att vi ständigt möts av bilder i vår vardag som vi behöver tolka, både medvetet och omedvetet. Eftersom det finns många olika typer av bilder;  bland annat propaganda, reklam och konst, så behöver vi lära oss att tyda bilderna - vad är syftet med bilden?

Barn och unga befinner sig mycket ute på internet där de ständigt möter bilder. Många gånger finns det ingen vuxen med barnen som hjälper dem i att lära sig tolka bilderna utan de lämnas ensamma i detta. Jag anser därför att vi måste ge eleverna kunskaper i bildanalys och hjälpa dem i denna internet-bild-djungel som faktiskt är deras vardag.

Vidare anser jag att detta är en möjlighet för vidare utveckling i att eleverna lär sig att sätta ord på det de ser och känner. Även sätta det i relation till egna erfarenheter.


Konstvandring:
Jag anser att konstvandring är en bra metod att använda sig av för att låta eleverna upptäcka sin hemmiljö. Eleverna får upp ögonen för vad som finns runt omkring dem. 

I konstvandringen får eleverna med sig många moment och begrepp:

  • Pratar om konstnärer
  • Känslor: vad känner jag när jag ser detta verk?
  • Använda kamera
  • Vinklar och perspektiv
  • Central-, grod-, och fågelperspektiv
  • Använda blyerts och färgpennor
  • Oljepastell, akvarellfärger och akryl.
  • Lera
  • 3D
  • Dokumentera
  • Färglära
  • Utveckla egna idéer.

Detta är något som jag kommer att ta med mig in i min verksamhet tillsammans med eleverna. 

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konstvandring 1

Skiss på en skulptur

Tvåpunktsperspektiv