Konstvandring, Lektionsplanering

Lektionsplanering, årskurs 3


Vi kommer börja arbetet med ett studiebesök i Borås centrum. Jag har i förväg bestämt vilka verk vi kommer att se och studera. Syftet med detta är att låta eleverna få upp ögonen för sin hemmiljö och vad som finns runt omkring dem. I och med att jag har valt ut några verk så hoppas jag att eleverna själva nyfiket söker efter konstverk och skulpturer som jag inte benämner. Detta gör dem delaktiga, nyfikna och motiverade till att själva söka.



Lektion

Moment

Förberedelser 

Lgr22

1

En förmiddag

Gå en promenad i Borås centrum. 

Titta och fotografera på olika verk. Vi fotograferar verken utifrån olika vinklar. 







Innan vi börjar första lektionen har jag valt ut vilka verk som vi ska titta på. Jag har förberett frågor; 

Vad tror ni att konstnärer ville säga med detta verk?

Vad tänker och känner ni när ni ser detta?

Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av kultur i form av design, konst, arkitekturer och miljöer. 

2

40 min

Går igenom verken tillsammans på storskärm. Vi diskuterar och tolkar de olika verken. Vi kan även googla för att hitta fakta om konstnären och upptäcka fler verk som konstnären gjort. 

Vi jämför de olika verken utifrån de olika vinklarna. Går igenom centralperspektiv, fågelperspektiv och grodperspektiv.




Letat upp fakta om verken och sådant som jag vill förmedla till eleverna. Tagit fram exempel på central-, fågel-, och grodperspektiv att eleverna tydligt ser skillnaderna.   

Bildanalys

  • Samtida och historiska bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder och konstbilder.

  • Bilder ur elevernas visuella kulturer som gestaltar normer och stereotyper.

3

40 min

Eleverna får välja ett av verken och måla av detta med blyerts och färgpennor.  


Efter lektionens slut ska eleverna dokumentera på baksidan vad de gjort samt vilket material som användes; Vilket verk som hen har valt och att hen har använt sig av blyerts och färgpennor.




Plocka fram ritpapper, blyerts, sudd och ritpapper. 

I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin krea­tivitet och sitt intresse för att skapa och kommunicera visuellt 

4

40 min

Eleverna får testa att skapa sitt verk med oljepastell och vattenfärg. Vi går igenom oljepastell och även vattenfärg; hur man använder en pensel för att den ska hålla länge och varför vattenfärgen inte fäster på oljepastellen. När lektionen närmas sig slutet samlar jag elevernas uppmärksamhem för att gå igenom rengörning av pensel och färg. 


Önskar eleven att måla av ett annat verk så går det bra. I denna övning är syftet framför allt att få testa sig av olika tekniker och material. 


Efter lektionen dokumenterar eleverna på baksidan; vilket verk som hen har målat av samt att hen använde sig av oljepastell och vatten. 




Plocka fram blyertspennor, sudd, ritpapper, oljepastell, vattenfärg, penslar, koppar till vatten. 


Skriva ut fotografierna så att eleverna har möjlighet att ha ett eget exemplar av verket för att kunna rita av. 

I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin krea­tivitet och sitt intresse för att skapa och kommunicera visuellt 


Genom un­der­visningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla idéer samt över­väga olika lösningar och tillvägagångssätt i det bildskapande arbetet.

Lektion 5

Eleverna fortsätter på sina verk sen förra lektionen.

De elever som bli klara får extrauppgifter om färglära.

Plocka fram blyertspennor, sudd, ritpapper, oljepastell, vattenfärg, penslar, koppar till vatten. 


Stenciler där eleverna kan arbeta med färglära.


Lektion 6

Utifrån bildanalysen vi gjort; tolkningar, perspektiv, historia får eleverna själva planera för att göra ett eget verk. 

Eleverna får fundera ut vad hen vill förmedla och utifrån detta bestämma sig vilket perspektiv, material och teknik som hen ska använda sig utav. 


Plocka fram olika material som eleverna kan behöva i sitt skapande. 

Genom un­der­visningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla idéer samt över­väga olika lösningar och tillvägagångssätt i det bildskapande arbetet. Eleverna ska också uppmuntras att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt.

Lektion 6

Eleverna fortsätter sitt arbete från förra lektionen


När bilden är färdig dokumenterar eleven på baksidan. Eleven ska då få namnge sitt verk och dokumentera vilket material som användes. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konstvandring 1

Akryl

Perspektiv