Didaktiskt reflektion

 Didaktiskt reflektion

Det jag tar med mig från kursen är att planera så att det finns en röd tråd genom undervisningen med tydliga syften. I min undervisning tidigare har jag velat att eleverna ska få testa på olika tekniker och material men saknat den röda tråden. Samt att låta eleverna arbeta med de olika teknikerna flera gånger för att få möjlighet att behärska dem och inte enbart få pröva på. Det jag också tar med mig från kursen är att arbeta med det vi faktiskt ser såsom skuggor. Barn ser och leker tidigt med skuggor men inget som jag har reflekterat att använda mig av i undervisningen med eleverna. Det är egentligen väldigt naturlig med skuggor av olika slag men anser vi att det är för svårt för att låta eleverna rita skuggor?Jag tar även med mig vikten av att arbeta med horisont, vilket också finns naturligt i vår miljö och vardag. Lär sig inte eleverna vad en horisont är kommer det bli att de ritar gräs nere,himmel upp och vitt däremellan. Alla djur, växter, hus och människor som eleven sedan ritar kommer att stå på en linje och det blir då svårt att lära eleverna om förgrund och bakgrund. Därför är det viktigt med att inför varje termin göra en grovplanering om vilka moment som jag vill att eleverna ska få med sig och vilka aktiviteter som kan användas för att träna detta. När det gäller bedömning och betyg upplever jag det svårt. Jag upplever det svårt att bedöma mina elevers alster. Det är svårt att titta på en bild och sedan avgöra om det är “fint eller fult”.  Efter kursen har jag fått lärdom i att se om helheten och vikten i processen; behärskar eleven tekniken, hur lägger eleven upp sin planering, utvecklar eleven sitt alster samt hur blev slutresultatet? Det blir lätt att jag som lärare jämför mina elevers uppgifter med varandra. Jag känner att detta är något jag vill få mer kunskaper i. För att stärka mitt kunnande i bildämnet behöver jag studera tekniktekniker. För att kunna lära ut hur en elev ska rita en verklig ros så behöver jag kunskaper i hur man kan rita olika sorters roser. En sorts ros för yngre elever och en sorts ros för äldre. I dagsläget arbetar jag i en årskurs 3 där jag har alla lektioner som vi har i vårt klassrum. Därför är också utbudet av material begränsat. Arbetar vi till exempel med färger så har jag enbart några färger att utgår från. Genom att öka mina kunskaper kan jag även lära mig hur jag på bästa sätt använder mig utav de resurser som finns. Under en workshop fick vi testa på färgperspektiv där vi använde oss av ett antal nyanser av färgen blå. Jag ville återanvända denna uppgift på mina elever men upptäckte att vi enbart hade 2 nyanser av varje färg; ljusblå och mörkblå, ljusgrön och mörkgrön, gul och orange, rosa och röd. För att utvecklas inom ämnet bild anser jag att det behöver ligga ett intresse och nyfikenhet hos läraren. Det känner jag har ökat i och med kursen. Kunskap kan man aldrig få för mycket av och vi kan alltid utvecklas. Därför ska det bli spännande att få testa det vi har lärt oss med eleverna. Det gör att jag får erfarenheter som hjälper mig på resan att bli en bättre bildlärare. Det gör att jag lär mig ungefär hur lång tid det tar att genomför de olika momenten för att kunna lägga upp en planering. Erfarenheten gör också att det är lättare att vara flexibel inför oförberedda förändringar och att ha extrauppgifter redo för de elever som snabbt blir färdiga med sina uppgifter.

sasdad

ska få testa på olika tekniker och material men saknat den röda tråden.


undervisningen med tydliga syften. I min undervisning tidigare har jag velat att eleverna

ska få testa på olika tekniker och material men saknat den röda tråden.

 



undervisningen med tydliga syften. I min undervisning tidigare har jag velat att eleverna

ska få testa på olika tekniker och material men saknat den röda tråden. Samt att låta eleverna

arbeta med de olika teknikerna flera gånger för att få möjlighet att behärska dem och inte

enbart få pröva på. Det jag också tar med mig från kursen är att arbeta med det vi faktiskt
ser såsom skuggor. Barn ser och leker tidigt med skuggor men inget som jag har reflekterat
att använda mig av i undervisningen med eleverna. Det är egentligen väldigt naturlig med
skuggor av olika slag men anser vi att det är för svårt för att låta eleverna rita skuggor?

Jag tar även med mig vikten av att arbeta med horisont, vilket också finns naturligt i vår
miljö och vardag. Lär sig inte eleverna vad en horisont är kommer det bli att de ritar gräs nere,

himmel upp och vitt däremellan. Alla djur, växter, hus och människor som eleven sedan 

ritar kommer att stå på en linje och det blir då svårt att lära eleverna om förgrund och bakgrund.

 

Därför är det viktigt med att inför varje termin göra en grovplanering om vilka moment som
jag vill att eleverna ska få med sig och vilka aktiviteter som kan användas för att träna detta.


När det gäller bedömning och betyg upplever jag det svårt. Jag upplever det svårt att
bedöma mina elevers alster. Det är svårt att titta på en bild och sedan avgöra om det är
“fint eller fult”.  Efter kursen har jag fått lärdom i att se om helheten och vikten i processen;
behärskar eleven tekniken, hur lägger eleven upp sin planering, utvecklar eleven sitt 

alster samt hur blev slutresultatet? Det blir lätt att jag som lärare jämför mina elevers
uppgifter med varandra.
Jag känner att detta är något jag vill få mer kunskaper i.

För att stärka mitt kunnande i bildämnet behöver jag studera tekniktekniker. För att kunna lära
ut hur en elev ska rita en verklig ros så behöver jag kunskaper i hur man kan rita olika sorters
roser. En sorts ros för yngre elever och en sorts ros för äldre.
I dagsläget arbetar jag i en årskurs 3 där jag har alla lektioner som vi har i vårt klassrum.
Därför är också utbudet av material begränsat. Arbetar vi till exempel med färger så har jag
enbart några färger att utgår från. Genom att öka mina kunskaper kan jag även lära mig hur
jag på bästa sätt använder mig utav de resurser som finns.
Under en workshop fick vi testa på färgperspektiv där vi använde oss av ett antal nyanser av
färgen blå. Jag ville återanvända denna uppgift på mina elever men upptäckte att vi enbart
hade 2 nyanser av varje färg; ljusblå och mörkblå, ljusgrön och mörkgrön, gul och orange,
rosa och röd. 

För att utvecklas inom ämnet bild anser jag att det behöver ligga ett intresse och nyfikenhet
hos läraren. Det känner jag har ökat i och med kursen. Kunskap kan man aldrig få för
mycket av och vi kan alltid utvecklas. Därför ska det bli spännande att få testa det vi har
lärt oss med eleverna. Det gör att jag får erfarenheter som hjälper mig på resan att bli en
bättre bildlärare. Det gör att jag lär mig ungefär hur lång tid det tar att genomför de olika
momenten för att kunna lägga upp en planering. Erfarenheten gör också att det är lättare
att vara flexibel inför oförberedda förändringar och att ha extrauppgifter redo för de elever
som snabbt blir färdiga med sina uppgifter.

Det jag tar med mig från kursen är att planera så att det finns en röd tråd genom 

undervisningen med tydliga syften. I min undervisning tidigare har jag velat att eleverna

ska få testa på olika tekniker och material men saknat den röda tråden. Samt att låta eleverna

arbeta med de olika teknikerna flera gånger för att få möjlighet att behärska dem och inte

enbart få pröva på. Det jag också tar med mig från kursen är att arbeta med det vi faktiskt
ser såsom skuggor. Barn ser och leker tidigt med skuggor men inget som jag har reflekterat
att använda mig av i undervisningen med eleverna. Det är egentligen väldigt naturlig med
skuggor av olika slag men anser vi att det är för svårt för att låta eleverna rita skuggor?

Jag tar även med mig vikten av att arbeta med horisont, vilket också finns naturligt i vår
miljö och vardag. Lär sig inte eleverna vad en horisont är kommer det bli att de ritar gräs nere,

himmel upp och vitt däremellan. Alla djur, växter, hus och människor som eleven sedan 

ritar kommer att stå på en linje och det blir då svårt att lära eleverna om förgrund och bakgrund.

 

Därför är det viktigt med att inför varje termin göra en grovplanering om vilka moment som
jag vill att eleverna ska få med sig och vilka aktiviteter som kan användas för att träna detta.


När det gäller bedömning och betyg upplever jag det svårt. Jag upplever det svårt att
bedöma mina elevers alster. Det är svårt att titta på en bild och sedan avgöra om det är
“fint eller fult”.  Efter kursen har jag fått lärdom i att se om helheten och vikten i processen;
behärskar eleven tekniken, hur lägger eleven upp sin planering, utvecklar eleven sitt 

alster samt hur blev slutresultatet? Det blir lätt att jag som lärare jämför mina elevers
uppgifter med varandra.
Jag känner att detta är något jag vill få mer kunskaper i.

För att stärka mitt kunnande i bildämnet behöver jag studera tekniktekniker. För att kunna lära
ut hur en elev ska rita en verklig ros så behöver jag kunskaper i hur man kan rita olika sorters
roser. En sorts ros för yngre elever och en sorts ros för äldre.
I dagsläget arbetar jag i en årskurs 3 där jag har alla lektioner som vi har i vårt klassrum.
Därför är också utbudet av material begränsat. Arbetar vi till exempel med färger så har jag
enbart några färger att utgår från. Genom att öka mina kunskaper kan jag även lära mig hur
jag på bästa sätt använder mig utav de resurser som finns.
Under en workshop fick vi testa på färgperspektiv där vi använde oss av ett antal nyanser av
färgen blå. Jag ville återanvända denna uppgift på mina elever men upptäckte att vi enbart
hade 2 nyanser av varje färg; ljusblå och mörkblå, ljusgrön och mörkgrön, gul och orange,
rosa och röd. 

För att utvecklas inom ämnet bild anser jag att det behöver ligga ett intresse och nyfikenhet
hos läraren. Det känner jag har ökat i och med kursen. Kunskap kan man aldrig få för
mycket av och vi kan alltid utvecklas. Därför ska det bli spännande att få testa det vi har
lärt oss med eleverna. Det gör att jag får erfarenheter som hjälper mig på resan att bli en
bättre bildlärare. Det gör att jag lär mig ungefär hur lång tid det tar att genomför de olika
momenten för att kunna lägga upp en planering. Erfarenheten gör också att det är lättare
att vara flexibel inför oförberedda förändringar och att ha extrauppgifter redo för de elever
som snabbt blir färdiga med sina uppgifter.  


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konstvandring 1

Akryl

Perspektiv