Blanda färg

Hej bloggen!

 Idag har vi fått arbeta mycket med att blanda färg. Denna uppgifter var väldigt klurig och svår men rolig!
Under kursen har färglära varit ett återkommande samtalsämne och övning. Nu var det dags igen.

Vi fick tilldelas oss primärfärgerna samt svart, vit och rosa. Därefter fick vi även 2 A4-papper och 2 A6-papper. Nu skulle det blandas färg! Först skulle vi blanda färg som var samma färg som vår hårfärg och täcka det ena A4-pappret med det. Sedan skulle vi blanda till vår hudfärg som skulle täckas på det andra A4-pappret. A6-pappren skulle vara i samma ton som vår ögonfärg samt vår läppnyans.

Det blev mycket blandande, tänkande och många skratt. Men till slut var alla arken täckta med färg. Nu ska detta få torka och så ska vi arbeta vidare med detta nästa vecka. 




Uppföljning
Denna vecka fick vi reda på vad de målade pappren användas till. Den första instruktionen var att vi skulle börja med att riva sönder papprena. Hur stort eller litet var upp till oss själva. 
Därefter skulle vi använda pappersbitarna till att limma ihop det till ett självporträtt.


Reflektion
Det var väldigt svårt att blanda färgerna men kul och givande. Det behövdes verkligen tänkas till hur man skulle blanda och vilka färger som skulle användas, både för att få till önskad färg och nyans. 
Att bygga ihop ett självporträtt med mosaikbilderna kan nog vara ett bra sätt för eleverna att skapa porträtt utan att skapa prestationsångest. Dock blev det väldigt olika; en del ren många minismå bitar och några väldigt stora. Instruktionerna var dock minst 30 bitar. Så det är nog en bra regel att hålla sig till i denna övning. Vi blev även färdiga olika fort. Så som lärare är det bra att ha en extrauppgift till de elever som blir klara snabbt, t ex skapa något med bitarna som blir över.
Sedan finns det även elever som aldrig blir klara med sina uppgifter därför tänker jag att det kan vara bra att ha ett maxtak för hur många bitar som de får riva, kanske 40. Annars sitter elever där med mini-bitar och blir inte klara. Det kan också skapa en frustration hos eleverna. 


 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konstvandring 1

Tvåpunktsperspektiv

Akryl